KETENANGAN



"Sesungguhnya hanya pada Allah itu ada jawapan resah hatimu. kerana resah hatimu itu Dia yang berikan, maka hanya Dia jua yang akan menenangkanmu. Carilah ia dalam doamu, dalam sujudmu, dalam bacaan QalamNya.. moga bertemu tenang yang dicari.."


      DIRIKU 
p/s buat ג yang ALPA.. 

KISAH AYAH..





Mungkin , ibu lebih kerap menelefon untuk menanyakan keadaan kita setiap hari . Tapi tahukah kita , sebenarnya , ayah lah yang mengingatkan ibu untuk menelefon kita ?

Semasa kecil , ibu lah yang lebih sering mendukung kita . Tapi tahukah kita , bahawa sebaik saja ayah pulang bekerja dengan wajah yang letih , ayahlah slalu menanyakan apa yang kita lakukan seharian ?

Saat kita sakit @ demam , ayah sering membentak " sudah diberitahu ! jangan minum ais ! " Tapi tahukah kamu , bahwa ayah sangat risau ?

Ketika kita remaja , kita meminta izin untuk keluar malam . Ayah dengan tegas berkata " tidak boleh ! " Sedarkah kita , bahawa ayah hanya ingin menjaga kita ? Kerana bagi ayah , kita adalah sesuatu yang sangat berharga .

Saat kita sudah di percayai , ayah pun melonggarkan peraturannya . Maka , kita telah melangar kpercayaan nya . Maka , ayah lah yang setia menunggu kita di ruang tamu dengan rasa sangat risau .

Setelah kita dewasa , ayah telah menghantar kita ke sekolah @ kolej untuk belajar .

Di saat kita memerlukan ini dan itu , untyk keperluan kuliah kita , ayah hanya mengerutkan dahi . tanpa menolak , beliau memenuhinya .

Saat kamu Berjaya , Ayah adalah orang pertama yang berdiri dan bertepuk tangan untukmu .Ayah akan tersenyum dengan bangga .

Sampai ketika jodoh kita telah datang dan meminta izin untuk mengambil kita dari ayah , Ayah sangat berhati-hati mengizinkan nya , Dan akhirnya , Saat ayah melihat kita duduk di atas plamin bersama pasangan nya , ayah pun tersenyum bahagia .

Apa kita tahu , bahawa ayah sempat pergi ke belakang dan menangis ?

Ayah menangis kerana ayah sangat bahagia , Dan dia pun berdoa " Ya Tuhan , tugasku telah selesai dgn baik . Bahagiakan lah putra putri kecilku yang aku cintai bersama pasangannya . "

Setelah itu , ayah hanya akan menunggu kedatangan kita bersama cucu-cucunya yang sesekali datang utk menjenguk . Dengan rambut yang memutih dan badan yang tak lagi kuat untuk menjaga kita.


credit to penulis senja


BEST2!! MESTI TENGOK TAW!

for all reader's.. may Allah grant us with rahmah.. :-)


TINTA ITU..

Mencari makna di sebalik 
tiap kata dan tingkah
kadangkala mudah
kadangkala payah
kadangkala terang bersuluh
kadangkala gelap tersembunyi

Menyingkap hikmah di balik
tiap senyum dan tangis
tak seperti melihat 
muncul sang pelangi selepas hujan...
mata perlu dibuka
jiwa harus disuci
tangan minta didepang
buat menadah penjelasan hakiki
biar perit
biar pedih

Tak semua yang indah itu
membuai
adakala ia pisau
menggarit luka

Tak semua yang buruk itu
menjengkelkan
selalunya jadi penawar
jadi pedoman
yang lupa diri

Dada yang lapang
biar ia membusung
dengan cinta
redha 
pada tinta 
Pemiliknya





BERAKHIRNYA RAMADHAN



Salam akhir Ramadhan dari khaulah buat semua yang khaulah kasihi kerana Allah.. 

Berlalunya Ramadhan ibarat berpisah dengan kekasih. Ianya pasti dirindui oleh sekalian mukmin soleh. Entah sempat atau tidak untuk berjumpa "si dia" pada akan datang. Hanya Allah yang berkuasa menentukan.


 Perginya Ramadhan mengajar diri kita, adakah benar-benar kita telah bergelar graduan muttaqin dari Madrasah Ramadhan. Madrasah yang penuh dengan pendidikan dan tarbiyyah dari Ilahi bagi mereka yang memahami dan melihat kelebihan Ramadhan dengan mata hati.



 Berakhirnya Ramadhan membuatkan kita bermuhasabah terhadap segala kesalahan, kesilapan, keterlanjuran dan dosa yang pernah dilakukan. Andaikata kita masih meneruskan perkara yang dimurkai Allah sebaik sahaja tibanya 1 Syawal, renungkanlah-adakah puasa dan segala amal ibadat kita diterima Allah pada bulan Ramadhan?

 Tibanya 1 Syawal, akan menguji sejauh mana istiqamah kita dengan amalan-amalan kebaikan yang dilazimi pada bulan Ramadhan. Ataukah mungkin kita tumbang dengan kehendak nafsu dan bisikan syaitan yang baru bebas selepas dibelenggu selama sebulan. Ternyata untuk istiqamah bukan mudah, tetapi bukan sesuatu yang mustahil.

 masih belum puas lagi untuk beramal di bulan mulia ini, namun ramadhan tetap akan pergi meniggalkan kita..  lirik Ramadhan 2 Zaman untuk kita hayati bersama.


Ramadhan 2 Zaman(Nazrey Johani & inteam)
Ramadhan, satu nasib tak serupa, peluangnya sama, natijah berbeza
Ramadhan mereka gemilang cemerlang, mukmin berjasa di awal zaman
Ramadhan kami, malang terbuang, muslim berdosa di akhir zaman
Mereka gembira dengan kedatanganmu
Kami gembira dengan pemergianmu

Malam mereka meriah disimbah nur al-Qur'an
Tapi malam kami muram berkabung dengkur
Mereka berlumba mengejar makrufat
Tapi kami lesu diburu nafsu
Hati mereka bercahaya digilap taqwa
Jiwa kami gelap didera dosa


Takbir mereka takbir kemenangan, hadiah mujahadah sebulan Ramadhan
Takbir kami, lesu tak bermaya, tanda kalah lemah tak berdaya
Puasa sekadar lapar dan dahaga

p/s:  sabda Rasulullah s.a.w : "Sebaik-baik amal ialah amalan yang kekal walaupun sedikit.hargai sisa ramadhan yang tinggal. Selamat hari raya minal aidil wal faizin, maaf zahir batin :) 

Does Allah exist?-a conversation between a theist and atheist !


CONVERSATION ABOUT ALLAH


An Atheist Professor of Philosophy speaks to his Class on the Problem Science has with ALLAH, The ALMIGHTY.
He asks one of his New Muslim Student to stand and . . .

Professor : You are a Muslim, aren't you, son ?
Student : Yes, sir.
Professor : So you Believe in ALLAH ?
Student : Absolutely, sir.
Professor : Is ALLAH Good ?
Student : Sure.
Professor : Is ALLAH ALL - POWERFUL ?
Student : Yes.
Professor : My Brother died of Cancer even though he Prayed to ALLAH to Heal him.
Most of us would attempt to Help Others who are ill.
But ALLAH didn't.
How is this ALLAH Good then ? Hmm ?
( Student is silent )

Professor : You can't answer, can you ?
Let's start again, Young Fella.
Is ALLAH Good ?
Student : Yes.
Professor : Is Satan good ?
Student : No.
Professor : Where does Satan come from ?
Student : From . . . ALLAH . . .
Professor : That's right.
Tell me son, is there evil in this World ?
Student : Yes.
Professor : Evil is everywhere, isn't it ?
And ALLAH did make Everything. Correct ?
Student : Yes.
Professor : So who created evil ?
( Student does not answer )

Professor : Is there Sickness ? Immorality ? Hatred ? Ugliness ?
All these terrible things exist in the World, don't they ?
Student : Yes, sir.
Professor : So, who Created them ?
( Student has no answer )

Professor : Science says you have 5 Senses you use to Identify and
Observe the World around you.
Tell me, son . . . Have you ever Seen ALLAH ?
Student : No, sir.
Professor : Tell us if you have ever Heard your ALLAH ?
Student : No , sir.
Professor : Have you ever Felt your ALLAH , Tasted your ALLAH , Smelt
your ALLAH ?
: Have you ever had any Sensory Perception of ALLAH for that
matter ?
Student : No, sir. I'm afraid I haven't.
Professor : Yet you still Believe in HIM ?
Student : Yes.
Professor : According to Empirical, Testable, Demonstrable Protocol,
Science says your ALLAH doesn't exist.
What do you say to that, son ?
Student : Nothing. I only have my Faith .
Professor : Yes. Faith . And that is the Problem Science has.
Student : Professor, is there such a thing as Heat ?
Professor : Yes.
Student : And is there such a thing as Cold ?
Professor : Yes.
Student : No sir. There isn't.

( The Lecture Theatre becomes very quiet with this turn of events )

Student : Sir, you can have Lots of Heat, even More Heat, Superheat,
Mega Heat, White Heat,
a Little Heat or No Heat.
But we don't have anything called Cold..
We can hit 458 Degrees below Zero which is No Heat, but we
can't go any further after that.
There is no such thing as Cold.
Cold is only a Word we use to describe the Absence of Heat.
We cannot Measure Cold.
Heat is Energy.
Cold is Not the Opposite of Heat, sir, just the Absence of it.

( There is Pin - Drop Silence in the Lecture Theatre )

Student : What about Darkness, Professor ? Is there such a thing as Darkness ?
Professor : Yes. What is Night if there isn't Darkness ?
Student : You're wrong again, sir.
Darkness is the Absence of Something.
You can have Low Light, Normal Light , Bright Light, Flashing Light . . .
But if you have No Light Constantly, you have Nothing and it's called Darkness, isn't it ?
In reality, Darkness isn't.
If it is, were you would be able to make Darkness Darker, wouldn't you ?
Professor : So what is the point you are making, Young Man ?
Student : Sir, my point is your Philosophical Premise is Flawed.
Professor : Flawed ? Can you explain how ?
Student : Sir, you are working on the Premise of Duality.
You argue there is Life and then there is Death, a Good ALLAH and a Bad ALLAH .
You are viewing the Concept of ALLAH as something finite, something we can measure.
Sir, Science can't even explain a Thought.
It uses Electricity and Magnetism, but has never seen, much less fully understood either one.
To view Death as the Opposite of Life is to be ignorant of the fact that
Death cannot exist as a Substantive Thing.
Death is Not the Opposite of Life : just the Absence of it.
Now tell me, Professor, do you Teach your Students that they Evolved from a Monkey ?
Professor : If you are referring to the Natural Evolutionary Process, yes, of course, I do.
Student : Have you ever observed Evolution with your own eyes, sir ?

( The Professor shakes his head with a Smile, beginning to realize where the Argument is going )

Student : Since no one has ever observed the Process of Evolution at work and
cannot even prove that this Process is an On - Going Endeavor,
are you not Teaching your Opinion, sir ?
Are you not a Scientist but a Preacher ?

( The Class is in Uproar )

Student : Is there anyone in the Class who has ever Seen the Professor's Brain ?

( The Class breaks out into Laughter )

Student : Is there anyone here who has ever Heard the Professor's Brain, Felt it, Touched or Smelt it ? . . .
No one appears to have done so..
So, according to the Established Rules of Empirical, Stable, Demonstrable Protocol, Science says that
you have No Brain, sir.
With all due respect, sir, how do we then Trust your Lectures, sir ?

( The Room is Silent. The Professor stares at the Student, his face unfathomable )

Professor : I guess you'll have to take them on Faith , son.
Student : That is it sir . . .
the Link between Man & ALLAH is FAITH.
That is all that Keeps Things Moving & Alive......


Thank you.

RAMADHAN TERAKHIR



Ya Allah Kau datangkan lagi Ramadhan buatku
Ketika aku masih saja tak mampu mensyukuri RamadhanMU yang lalu
Hari hari Mu masih saja kulalui
Tanpa isi
Tanpa makna
Tanpa syukur
Bahkan dengan sikap Takabur
Kadang kami masih saja lupa bahwa Engkaulah Penentu


Ramadhan ini...
yang datang menjengah kita kembali,
membawa seribu kesucian,
mengendong sejuta keberkatan,
yang pasti ia hadiah dari tuhan.

Ramadhan ini..
yang mengajak kita kembali,
mensucikan diri pada illahi,
mengabdikan roh hanya buat Sang Rabbi,
yang pasti keikhlasan dijiwai.

Ramadhan ini...
yang mendambakan kita kembali
menjauhi noda dan dosa duniawi,
mendekati pahala dan ganjaran ukhrowi,
yang pasti taubat selalu diinsafi.

Ramadhan ini..
yang menjana kita kembali,
berbakti teguh pada si bumi,
bermaafan sesama manusiawi,
yang pasti Sang Tuhan itu ar-Rahimi.

Ramadhan itu...
yang mengajar kita kembali,
Izzahnya pada ruhhi,
Sucinya dalam hati,
Berkatnya untuk diri

Dan ramadhan itu..
Sempurna tarbiyahnya mendidik hati,
yang keras mencair lembut,
yang hitam merubah putih,
yang rosak membaik pulih.

Hanya ramadhan ini...
tersimpan rahsia malam seribu bulan,
yang dirahmati tuhan seluruh alam,
yang menjanjikan berlipat ganda amalan,
penantian yang penuh keimanan.

Sesungguhnya ramadhan ini...
mungkin yang terakhir buat kita,
setiap amalan perlu kesungguhan,
setiap ibadah lahir ketaqwaan,
setiap ganjaran menjadi rangsangan.



KONSERT AMAL ANA FOR GAZA



Alhamdulillah.. Akhirnya konsert Amal Ana for Gaza anjuran  Ana Edar dan Rabbani production berakhir dengan baik. Terharu dan bangga melihat kecaknaan para penggiat nasyid buat penduduk Gaza terus tersemat malah semangat penyokong yang sanggup mengorbankan masa dan tenaga untuk hadir menyokong dan memberikan sumbangan bagi kutipan derma gaza. Kutipan derma gaza itu akan disalurkan melalui Haluan Palestin ke Gaza.



Firman Allah :
.47:7
“Hai orang-orang mukmin, jika kamu menolong (agama) Allah, niscaya Dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu.” (QS. Muhammad : 7)

 masih segar di ingatan akan kata-kata dari salah seorang penganjur. - " Isu palestin ini bukanlah isu 10 tahun yang lalu. Ianya isu yang berlaku sejak dahulu hingga sekarang. sudah berpuluh tahun. cuma kita yang alpa dan leka dengan kesenangan yang kita rasai. Palestin itu palestin kita. kita bertanggung jawab atasnya"  

Jazakallah pada mereka yang terlibat dalam melaksanakan konsert amal ini dan tidak lupa pada penyokong-penyokong.

p/s : Moga Allah menilai kebaikan yang kita telah lakukan sebagai amal ibadah. 

TUTORIAL SUKE SUKI.. (^_^)



Salam ramadhan yg bakal menjelma buat sahabat, rakan, frenz, bro n sister seislam or non muslim..  ape khabar? hope u all r in the pink of health.. hm.. post kali ni, khaulah sekadar nk wat tutorial.. saje men test2.. 1st time buat.. khaulah nk wat tutorial background music blog yg plng best.. mcm khaulah letak kt blog khaulah ni..  penah dgr SCM music player?  nk wat die senang je..


STEP 1
  korg tekan gambar meoww bawah ni k..


STEP 2

bile dah clik akan kluar macam nie kn..

STEP 3

#1 choose skin. 
*pilih satu sahaja oke.
(tgk kotak dashed2 yg kaler merah )


mcm saya,,saya pilih kaler pink ..
yg custom skin url saya tak letak .
okay step 4 pulak.

STEP 4
#1 edit playlist
#2 masukkan song tittle 
#3 masuk kan song url (amek dkt youtube pun blh, tp klu nk amek kt youtube, tggu smp abz loading.)
* crla lagu yg blh memberi manfaat pd yg mendengar k.. x pun psng instrumental je.. 
DR.Fadzilah kte instrumental ni dpt menenangkan jiwa kita disamping kite perlu mengingati Allah.


klu nak masukan banyak lagu pun blh.

STEP 5

#1 configure settings
#2 make sure edit dulu ok.
#3 dah siap edit,,tekan DONE

STEP 6
bile dah DONE,
akn kua code mcm nie.
so, copy sume code tuh .


design --> page elements --> add a gadjet --> HTML /javascript

save and view blog!
*view blog ye bkn preview
itu je.. 
slmt mencuba :)

7 GOLONGAN YANG AKAN DILINDUNGI ALLAH


Sabda Nabi S.A.W :


وعن أبي هريرة رضى الله عنه عن النبي قال : سَبْعَةٌ يُظِلُّمُهُمُ اللهُ فِى ظِلِّهِ يَوْمَ لاظِلَّ إِلا ظِلُّهُ : إِمَامٌ عَادِلٌ وَشَابٌ نَشَأَ فِى عِبَادَةِ اللهِ عَزَّوَجَلَّ وَرَجُلٌ قَلْبُهُ مُعَلَّقٌ بِالمَسَاجِدِ وَرَجُلانِ تَحَابَّا فِى اللهِ اجْتَمَعَا عَلَيْهِ وَتَفَرَّقَا عَلَيْهِ و َرَجُلٌ دَعَتْهُ امْرَأَة ٌذَاتُ مَنْصَبٍ وَجَمَالٍ فَقَالَ : إِنِّي أَخَافُ اللهَ وَرَجُلٌ تَصَدَّقَ بِصَدَقَةٍ فَأَخْفَاهَا حَتّى (لاتَعْلَمَ شِمَالُهُ مَاتُنْفِقُ َيمِيْنُهُ وَرَجُلٌ ذَكَرَ اللهَ تَعَالَى خَالِيًا فَفَاضَتْ عَيْنَاهُ  متفق عليه


Maksudnya : Dari Abu Hurairah R.A telah bersabda Nabi S.A.W 7 golongan yang akan mendapat perlindungan Allah S.W.T pada hari yang tiada perlindungan melainkan perlindungan Allah S.W.T pada hari akhirat nanti iaitu :

Golongan pertama ialah pemimpin yang adil
.

Golongan kedua ialah pemuda yang hidupnya sentiasa beribadat kepada Allah S.W.T


Golongan ketiga ialah seseorang yang hatinya sentiasa terikat dengan masjid


Golongan keempat ialah 2 orang yang berkasih sayang kerana Allah S.W.T di mana mereka bertemu dan berpisah kerana Allah


Golongan kelima ialah seorang lelaki yang dipujuk oleh seorang wanita yang mempunyai kedudukan dan cantik untuk berzina lalu dia menyatakan bahawa dia takutkan Allah


Golongan keenam ialah seseorang yang bersedekah lalu dia sembunyikannya sehingga tangan kirinya tidak mengetahui apa yang disedekahkan oleh tangan kanannya


Golongan ketujuh ialah seseorang yang mengingati Allah S.W.T dalam keadaan sunyi lalu menitislah air matanya


Firman Allah dalam ayat 63-64 surah al-Furqan :

وعباد الرحمن الذين يمشون على الأرض هونا وإذا خاطبهم الجــهلون قالوا سلــما . والذين يبيتون لربهم سجدا وقيــما

Maksudnya : Dan hamba-hamba Allah Yang Maha Penyayang itu ialah orang-orang yang berjalan di atas muka bumi ini dengan rendah hati dan apabila orang-orang jahil menyapa mereka lalu mereka ucapkan kata-kata yang baik. Dan mereka melalui malam hari dengan bersujud serta berdiri bagi menyembah Allah

P/S: MAMPUKAH SAYA?

LEARN FROM MISTAKES



Mistakes are a part being human. Appreciate your mistakes for what they are; precious life lessons that can only be learned the hard way.

Fal Tawakkal tu ala ALLAH...

i believe that everything happens for a reason. People change so that you can learn to let go, things go wrong so that you appreciate them when they're rite..you believe lies so you eventually learn to trust no one but yourself, and sometimes good things fall a part so better things can fall together..-Marilyn Monroe-

PS: La tahzan..Never give up!

Jazakallah,

MUSLIM'S DIARY (DOA)


credit to solusi isu 22

moga kita amalkan ye.. 





TIME IS RUNNING OUT

assalamu'alaikum to my dear followers n brothers,sister.. :)
how are you in the present..?
i hope u r in the pink of health :) insyaAllah.
anyway, today is already the 11th of syaaban 4321 H.
since now is syaaban already, i believe there is a need for me to remind everyone who has been following my posts/ at least has stumbled into my blog accidentally :)


yes, i admit that i am too, not a good Muslim yet.
my time is still wasted for things which if i consider, does not help even a little in the upbringing of the ummah and in uplifting of my imaan.
ya ASDIQA' !
what have we done through rajab n a few days in syaaban ea..?
are we aware that within these three months, Allah has prepared lots of boons for us, His servants..?
do we know that we have a mountain of sins that we havent even ponder on..?
masha Allah...the sins..the distraction we have towards the dunya..
astaghfirullahal'azim..
i really hope that for the upcoming days, we could at least increase our 'ibada bit by bit..
bear in mind of all the maghfirah that Allah will grant us if we sincerely devote ourselves towards Him..?
i have to remind myself to, since i too, am not a good servant towards Him..
if only i could attain the jannah and obtain His forgiveness especially during the ramadhan..
o Allah...


MESTI DENGAR TAW!! (^_^)

Ya Allah.. subhanallah.. syahdunye dgr zikir nie.. 2 all my lovely followers, you must hear this.. plz.. zikr is one of  ibadah.. kte dgr je pun dh dpt pahale..best kn?  sng je nk dpt pahale.. lg2 bln sya'ban yg penuh rahmat..  klu korg dgr, spontaneously korg akn zikr jugak..  Sape tau dgn dgr zikr ni, hati kte akn lebih lembut, tenang.. mudah2an kte sume dikuatkn iman.. ameen..

(( INGATLAH DENGAN HANYA MENGINGATI ALLAH, HATI AKAN TENANG)) ar-ra'd:28




KETIKA CINTA BERTASBIH



I WANNA BE SUCCESFUL BUT HOW?


Apa kata kita renungkan kembali beberapa petua atau tips kejayaan yang telah Allah SWT titipkan di permulaan surah Al-Mu'minun, surah yang ke-23 di dalam lembaran Al-Quran.
01.Keyakinan, kepercayaan and keimanan kepada Allah SWT 
"Sesungguhnya berjayalah orang-orang yang beriman." [23:1]
Iman dan kejayaan disebut oleh Allah SWT dalam ayat yang sama. Maka imanlah faktor utama kejayaan. Dan keyakinan yang tinggi inilah yang akan melahirkan sikap positif yang bakal disebutkan dibawah.
02.Fokus, bersungguh-sungguh, sepenuh hati
"iaitu orang-orang yang khusyuk dalam solatnya." [23:2]
Lakukan satu-satu perkara dalam satu-satu masa. Jangan mencapah dan melayang fikiran ke sana ke mari. Lakukan dengan sepenuh hati, bukan sambil lewa.
03.Prioriti. Mengutamakan apa yang utama.
"dan orang-orang yang menjauhkan diri dari lagha (perbuatan dan perkataan yang tidak berguna)." [23:3]
Kebiasaannya dalam menghadapi musim peperiksaan yang penuh tekanan, kita cenderung untuk berehat dan menenangkan minda dengan hiburan, menonton drama, bersembang di Facebook dan seumpanya sehinggakan selalu sahaja melebihi daripada masa rehat yang telah kita peruntukkan. 
Sebaik-baiknya kita mengoptimumkan penggunaan masa untuk belajar, dan mengisi masa rehat kita dengan perkara-perkara yang berfaedah seperti membasuh, melipat atau menggosok baju, bersenam untuk melancarkan perjalanan darah di dalam badan dan bermacam-macam lagi yang anda sendiri lebih sedia maklum.
Namun, sebaik-baiknya kita gunakan masa rehat itu untuk mengambil wudu', melakukan solat sunat dan membaca Al-Quran. InsyaAllah apabila kita lebih rapat dengan Allah SWT, jiwa kita akan lebih tenang dan ia akan banyak membantu dalam usaha kita mengulangkaji pelajaran.
Kita dikehendaki menghindarkan diri dari perbuatan mengumpat pensyarah/guru kerana perkara-perkara sebegini tidak mendatangkan faedah kepada masa depan anda, tidak menambahkan markah untuk kertas peperiksaan yang bakal/telah diduduki, malah boleh mendatangkan dosa dan kemurkaan Allah SWT.
04.Prihatin sesama kita
"dan orang-orang yang menunaikan zakat." [23:4]
Walaupun sedang berada di saat-saat genting, janganlah kita bersikap terlalu mementingkan diri, dan mengabaikan kawan-kawan yang lebih susah di sekeliling kita. Kongsilah apa yang termampu, samada ilmu, kertas-kertas soalan tahun lepas dan lain-lain. Sharing is caring.
05.Jujur, amanah
" dan orang-orang yang memelihara amanah-amanah dan janjinya."[23:8]
Bukankah kita telah berjanji dengan pihak penaja dan ibu bapa kita untuk belajar bersungguh-sungguh? Lebih penting lagi, bukankah kita telah berjanji dengan Allah SWT untuk memanfaatkan peluang kehidupan sebagai seorang pelajar yang telah dipinjamkan-Nya kepada kita sebagai medan untuk kita mengutip ilmu, pengalaman dan pahala buat bekalan di akhirat sana?
Elakkan menipu ketika peperiksaan. Andai penjaga peperiksaan meminta kita berhenti menulis kerana masa sudah tamat, jangan pula kita terus menulis. Sebaliknya sebutlah "Bismillahi tawakkaltu 'ala Allahi wala haula wala quwwata illa billahil 'azim."
06.Tepati waktu
"dan orang-orang yang memelihara solatnya." [23:9]
Konsep yang boleh diambil dalam konteks kehidupan seorang pelajar Muslim ialah supaya sentiasa belajar dengan berdisiplin, menepati masa, tidak berlengah-lengah, menjaga kualiti dan produktiviti harian kita. Jika sebelum ini kita diingatkan supaya berhenti menulis apabila tamat masa peperiksaan, kita juga perlu memulakan perjuanganan kita dalam pelajaran dan peperiksaan seawal yang mungkin. Memelihara solat lima kali sehari setiap hari juga mengajar kita untuk tidak berputus asa atau berpatang arang di pertengahan jalan.
Namun janganlah kita hanya mengaplikasikan konsep-konsep ini untuk akademik semata-mata. Penekanan utama dalam ayat tersebut supaya kita menjaga hubungan kita dengan Allah SWT kerana kita akan kembali mengadap-Nya dengan amal-amal kita, bukan dengan berapa gulung ijazah yang berjaya kita perolehi. Belajar dan ijazah hanyalah alat untuk kita mencapai keredhaan Allah SWT dan merebut peluang mewarisi syurga-Nya.
" Mereka itulah orang-orang yang akan mewarisi. Iaitu yang akan mewarisi Syurga Firdaus. Mereka kekal didalamnya." [23:10,11]
" ....Maka di antara manusia ada yang berdoa: 'Ya Tuhan kami, berilah kami (kebaikan) di dunia.' Dan tiadalah baginya bahagian di akhirat."[2:200]
"Dan di antara mereka ada orang yang berdoa: Ya Tuhan kami, berilah kami kebaikan di dunia dan kebaikan di akhirat dan peliharalah kami dari seksa neraka." [2:201]
"Mereka itulah orang-orang yang mendapat bahagian dari apa yang mereka usahakan dan Allah sangat cepat perhitungannya." [2:202]