~PRAISE BE 2 ALLAH~

Mukmin memberi maksud seorang yang beriman kepada Allah dan rukun-rukun iman yang lain dengan sebenar-benar keimanan. Keperibadiannya amat mengkagumkan sesiapa yang memandangnya. Nikmat yang melimpah-ruah tidak menyebabkannya lupa diri atau kufur. Begitu juga bila dia ditimpa musibah dan kesusahan, imannya tetap utuh dan tetap bersabar menghadapinya.Sabda Rasulullah saw yang bermaksud :
“Sungguh mengkagumkan urusan seorang mukmin. Sesungguhnya semua urusannya adalah baik. Dan hal itu tidak akan diperoleh kecuali oleh seorang mukmin. Apabila dia mendapatkan kesenangan, maka dia bersyukur. Maka hal itu merupakan kebaikan baginya. Dan apabila dia ditimpa kesusahan maka dia bersabar. Maka itu juga merupakan kebaikan baginya.” (Imam Muslim)

Untuk coretan kali ini saya ingin berkongsikan bicara hati tentang nikmat Allah.. nikmat yang tidak putus-putus diberikn untuk kita.. walaupun sering kali hambe itu alpa pdNya.. Allah masih lagi memberi kita kesempatan untuk merasai nikmat makan, minum, tidur, nikmat berukhuwwah.. nikmat yang setiap hari diberikan pada kita namun nikmat inilah yang sering kita tidak nampak.. bayangkan, sekiranya Allah menarik salah satu nikmat ini, sudah pasti kita merasakan sesuatu yang tidak lengkap dalam hidup kita.. Alhamdulillah kebelakangan ini, Allah berikn nikmat dan rezki pada saya.. setelah Allah menguji saya dengan dugaan yg kadang kala tidak mampu untuk menghadapinya..namun musibah ini adalah satu ujian dari Allah.. . Allah ta’ala berfirman:

“Dan sungguh Kami benar-benar akan menguji kamu dengan sedikit rasa takut, kelaparan, dan kekurangan harta, hilangnya jiwa, dan sedikitnya buah-buahan. Maka berikanlah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar. Iaitu orang-orang yang apabila ditimpa musibah mereka mengatakan; Sesungguhnya kami ini milik Allah dan kami akan kembali kepada-Nya. Mereka itulah orang yang mendapatkan ucapan salawat dari Rabb mereka dan curahan rahmat, dan mereka itulah orang-orang yang mendapatkan petunjuk.” (Surah al-Baqarah : 155-157).

Tetapi, Allah Maha Pengasih, Maha Penyanyang...
Setelah mendung, Dia datangkan pelangi kepada kita.. begitu cantik dan rapi sekali perancangan Allah..


“وَمَكَرُواْوَمَكَرَا للّهُ وَاللّهُ خَيْرُالْمَاكِرِينَ“ 


“Dan Mereka Merancang,Allah juga merancang,Dan ALLAH adalah sebaik-baik Perancang” (surah al-Imran :54)

Alhamdulillah.. seronoknye..

~ lulus MUET.. ☺
Usaha yang tidak seberapa, namun atas doa dan redha umi ayah, Alhamdulillah..
Terima kasih umi ayah..! sarangheo.. ♥

~ beli buku.. ☺
Akhirnya dapat jugak beli buku-buku..jazakillah khairan jaza’ kepada zulaikha kamarulzaman kerana temankan saya.. tetapi.. buku ‘al-fiqh wa adillatuhu’ –abdul karim zaidan & buku sirah tidak jumpa lagi..

~ jmp k.fatimah syarha.. ☺
Allah beri saya peluang sekali lagi untuk berjumpe dgnnye pd mjlis aqiqah anaknya yang ke2..
“AL-QOOSIROH THORFINA..” (bidadari sopan yang menundukkan pandangan kami♥) mabruk alaiki ya ukht fatimah.. moga die menjadi anak yang solehah..
comelnye.. nak cubit..☺



~ attend prog kahfi & procast as a facilitator.. ☺
Prog 7 hari berturut-turut.. wlupun agak keletihan namun nikmatnya bekerja untuk Islam bersame rakan-rakan yang tersayang, keletihan itu tidak dirasakan.
bersama adik-adik peserta..

FC yang sentiasa istiqamah dalam menegakkan deen Allah.
InsyaAllah..

~ ambil lesen motor ☺

~ mini reunion batch 08’ SMIK
UHIBBUKUNNA FILLAH ABADAN ABADA..

Praise be to Allah.. itulah sebaik-baik kalimah yang perlu diucapkan sebagai tanda syukur kita pada ALLAH.. nikmat, rezki.. sumenye milik Allah.. sekirenye Dia ingin kan kembali, maka hilanglah nikmat kita..hanya dgn “kun fayakun”.. betape hebatnye kuasenye Allah..

Hiasilah diri kita dengan dua sifat mulia ini : syukur dan sabar.Dengan bersyukur Allah akan tambahkan nikmat seseorang. Inilah janji Allah dalam firmanNya :
“Dan ingatlah ketika Rabb kamu mengumumkan kepada kamu; Jika kamu bersyukur maka akan Aku tambahkan nikmatKu kepada kamu dan jika kamu kufur, sesungguhnya siksaKu sangatlah keras.” (Surah Ibrahim, ayat 7).
Berdoalah agar Allah mengurniakan sifat syukur kepada kita. Rasulullah saw mengajar satu doa berkaitan perkara ini iaitu Baginda saw menyuruh kita berdoa pada akhir solat :

اللهُمَّ أَعِنِّي عَلَى ذِكْرِكَ وَشُكْرِكَ وَحُسْنِ عِبَادَتِكَ


Ya Allah, bantulah aku untuk mengingatiMu, bersyukur kepadaMu, dan beribadah dengan baik kepadaMu.” ( Abu Daud, disahihkan al-Albani)

p/s : Jangan bersedih jika hari akan mendung kerana disebalik hari mendung itu akan terbitnya pelangi yang sangat indah.. jangan lupa.. La Takhaf Wa La Tahzan. Innallaha Ma’ana